Het mobiliteitsplein

'Getting the job done.'

Arbeidsmobiliteit

Arbeidsmobiliteit heeft bij ons zelfs een compleet eigen afdeling omdat dit steeds belangrijker wordt voor veel werkgevers. Er verandert zoveel op de arbeidsmarkt dat het de voorspelling is dat over een aantal jaren er geen plaats meer is voor iedereen als we zo doorgaan. Als we nu tijdig kunnen scholen daar waar nodig: richting krapteberoepen, intersectoraal, intern of extern, dan kunnen we aan de ene kant werknemers aan het werk houden met de juiste kwaliteiten en we kunnen voldoen aan de vraag van onze gewaardeerde klanten. Het mobiliteitscentrum is hier wederom faciliterend aan. Het biedt de informatie die nodig is om per werkgever in te spelen op interne en externe ontwikkelingen.

Interne mobiliteit

In Person geeft advies over verschillende doorstroommogelijkheden, al dan niet gecombineerd met ontwikkelings- en scholingsmogelijkheden. Het kan voorkomen dat een werknemer beter tot zijn recht komt op een andere afdeling. Op dat moment kunnen we gelijk al het opgebouwde E-portfolio bekijken waar de talenten liggen en hoe deze optimaal benut kunnen worden binnen het bedrijf en op welke afdeling. Externe ontwikkelingen kunnen de personeelsbezetting beïnvloeden omdat de klantvraag continu aan het verschuiven is.

Vrijwillige, externe mobiliteit

Werkgevers hebben steeds meer behoefte aan vernieuwing. Deze vernieuwing schuilt vaak in nieuwe medewerkers. Dit kan op projectbasis voorkomen, maar ook structureel. Vernieuwing van het personeelsbestand lijkt voor sommige werkgevers echt de oplossing te zijn. Ook voor werknemers die niet langer op hun plek zitten of niet langer kunnen blijven zitten door ziekte of een dreigende reorganisatie in de toekomst. Met het mobiliteitscentrum geven we mogelijkheden middels een adviestool en inzicht in passende vacatures in elke branche, in Nederland en de Nederlandse Antillen. 

Gedwongen, externe mobiliteit

Dit komt vaak voor tijdens reorganisaties of andere ontslagrondes. Het bedrijf kan jou en wellicht jouw collega's niet langer in dienst houden wegens veranderende omstandigheden, zoals achterblijvende financiële resultaten. Het traject dat hieraan vast zit wordt vaak een 'werk naar werk' of een 'outplacementtraject' genoemd. Alle trajecten die wij aanbieden zijn flexibel opgebouwd en afgestemd op de persoonlijke situatie van de boventallig verklaarde medewerker. Alle modules die wij aanbieden worden ook op digitale wijze aangeboden via het mobiliteitscentrum. Dit wordt gecombineerd met een persoonlijke en professionele loopbaancoach die allen gecertificeerd zijn. Alle kennis is op deze manier 24/7 beschikbaar en inzichtelijk voor jou als werkzoekende.

Bekijk hieronder de stappen uit onze outplacementtrajecten.

10 logische stappen

  • 1: Intake en plan van aanpak

    Tijdens deze fase maken we kennis en stellen we vragen om de medewerker beter te leren kennen, iets wat erg belangrijk is in een outplacementtraject. Daarnaast bespreken we het individuele traject, wat tevens zal dienen als plan van aanpak. Dit plan gaat ervoor zorgen dat de medewerker zo snel mogelijk weer een leuke, nieuwe baan zal bemachtigen. Ook staan we hier stil bij het stuk verlies. Het verliezen van een baan kan ingrijpend zijn en de meeste medewerkers kunnen begeleiding gebruiken in het acceptatie gedeelte.

  • 2: Mijn inkomen

    Er verandert financieel een hoop in de werk- en privésituatie op het moment dat de medewerker boventallig / ontslagen wordt. Wij laten hen zien wat de gevolgen zijn en geven advies om daar op te kunnen reageren.

  • 3: Het mobiliteitsplein

    Met deze stap geven we inlogcodes voor het betreden van het In Person Mobiliteitsplein. Op dit plein vindt de medewerker alle digitale trainingen, een eigen E-portfolio, een online adviestool en een bibliotheek met allerlei relevante documenten.

  • 4: Individuele coaching

    Tijdens deze gesprekken bespreken we de voortgang van de activiteiten, coachen we (virtueel) naar de juiste richting en kunnen we de koersbepalingen aanpassen. Tevens gaan we gezamenlijk een goed CV maken (online), een goede startbrief maken en samen voorbereiden op sollicitatiegesprekken. Het CV gaat ook gelijk gebruikt worden om te jobsearchen en om passende bedrijven/ opdrachtgevers aan te spreken.

  • 5: Workshops

    We geven verschillende workshops tijdens de outplacementtrajecten. Een aantal voorbeelden zijn: - Solliciteren is een vak! - Online en offline netwerken - Personal branding - Hoe en waar vind ik werk?

  • 6: Loopbaantesten

    We bieden verschillende testen aan om te bepalen wat het beste bij de medewerker past qua werk en persoonlijkheid. De uitslag van de test(en) kunnen we gebruiken in het CV, sollicitatiebrieven en tijdens sollicitatiegesprekken. Men leert (her)kennen wat de sterke punten zijn en hoe men deze kan gebruiken om jezelf te ‘verkopen’. Met self-assessments vergroten we op een gemakkelijke én leuke manier het inzicht in waar de kracht en mogelijkheden liggen. In het plan van aanpak bepalen we welke test(en) het beste bij jou passen. Een aantal voorbeelden: - Kerntyperingstest - Beroepskeuzetest - Persoonlijkheid- en competentietest - IQ test

  • 7: Solliciteren is een vak!

    In deze fase geven we allerlei hulpmiddelen omtrent solliciteren inclusief het volgen van een online training solliciteren. De onderwerpen zijn o.a.: • Hoe de arbeidsmarkt eruit ziet en waarom men moet solliciteren en hoe men dat aanpakt; • Wat men nodig heeft in voorbereiding op sollicitatieprocedures en waar de aandacht moet liggen; • Men krijgt het boek: Solliciteren is een vak, inclusief opdrachten.

  • 8: Jobsearch door specialisten

    Wij zetten de volgende acties in om passende vacatures te vinden voor de kandidaten: • Inzet van het netwerk van de kandidaten zelf; • Inzet van de vacaturedatabase en jobsearch door de adviseurs; • Inzet van de online vacaturezoeker: alle vacatures die gepubliceerd zijn in landelijke en regionale dag-week en vakbladen en vacatures van 7.000 websites en van de vacaturebase van andere intermediairs; • Medewerkers via portal benaderen met vacatures; • Het organiseren van stages en proefplaatsingen; • Het plaatsen van medewerkers op tijdelijke banen of vaste aanstellingen; • Aanbieden van medewerkers bij potentiële bedrijven; • Online jobsearch voor bij de mobiliteitscentra.

  • 9: Opleidingen en cursussen

    We geven de medewerker advies over welke cursus of opleiding hem of haar verder gaat brengen richting de gewenste functie. Het kan ook zijn dat we verlopen certificaten willen verlengen, zoals een heftruckcertificaat of EHBO. Als dit de kansen vergroot, kan de coach dit inzetten. Een uitgebreide, langdurige opleiding komt vaak uit een apart opleidingsbudget.

  • 10: Nazorg

    Als de medewerker weer een leuke baan heeft gevonden, kunnen we helpen bij de afronding van de WW-uitkering en advies geven over hoe om te gaan met de nieuwe werkgever. Tevens kunnen we helpen bij de onderhandeling over een op te stellen (arbeids) contract.